Tuesday, December 21, 2010

Permulaan Kegagalan - Part one - From the occupation view.

Hari ini aku gagal, macam hari2 yang sebelumya.

Episod kegagalan aku bermula lebih kurang 6 atau 7 tahun yang lepas.
Aku pegi interview kat satu company kat ulu nun jauh di sinun lepas membe aku reject offer keje tu. dia suh aku try jadi substitute. On d way, kat highway, tayar pecah, aku jatuh motor, jeans aku koyak, baju koyak kat belakang, lutut darah. Aku nak submit resume sebenarnya kat company tu. Pas eksiden tu aku tetap terus gak g submit resume. alang2!!

Sampai kat ulu nun jauh di sinun aku naik opis nak submit resume kat kerani. Then tiba2 ada satu old chinese man tegur aku
" apa lu mau?".
" saya mau hantar resume". aku jawab.
Then that chinese man cakap, "masuk sana opis".
Then aku terus diinterview oleh DR SAM, the 2nd rubber expert in Malaysia.
" hari isnin lu masuk keja, i tengok u punya muka mcam boleh kerja" the old man said.
"ini interview ka boss? saya pakai t-shirt, rambut panjang, seluar jeans, itupun koyak sebab jatuh moto tadi." aku cakap.
"takpa2, u terus masuk keja isnin ni"..........the old man replied on that time
Bermulalah episod kegagalan aku...

Start keja, aku jadi junior supervisor, 1st month gaji RM850. aku keja masuk kul 8, balik kul 11-12 malam. Hari2 balik muka hitam, sebab keje expose dgn carbon black. Aku report dgn Mr Yeo, the manager, dan kadang2 direct to Dr Sam, the company's MD. 2nd month aku naik gaji jadi RM950. Makin rajin aku keja, makin hitam muka aku hari2. 3rd month aku dapat up lagi gaji RM 1100. 4th month RM1250.
1st month - RM850
2nd month - RM950
3rd month - RM1100
4th month - RM1250
dan seterusnya banyak lagi increment dalam setahun. Gila lah...Last gaji aku adalah rahsia sebab takut diploma holder lain dengki nnt. he heh heh.

Memang aku keja all rounder, rajin gila. Aku dapat belajar buat rubber bearing( anti vibration utk jambatan dan bangunan). Banyak projek aku involve. Paling dahysat projek aku involve adalah untuk "rubber bearing Empangan terbesar di China". Aku dapat keje dgn engineer dari Australia( Chris) dan one dari Argentina ( tak ingat nama). Aku supervise quality and operator2 Bangla dan Nepal. Macam2 testing method aku belajar. Membe2 keje pun best.( rindu lak aku kat Bro Hafizan, Bro Dzul, Bro Aziz(the player), dan ramai lagi kawan2.

About a year aku keje, aku resign sebab dapat offer dari sorang conman( penipu). Aku resign, Dr Sam and Mr Yeo, terkejut .
" lu ada good future here la kawan" " apa pasai mau pegi keja lain tempat? "
aku jawab, "i got better offer la."
Profesionally they let me go. Gua pun g keje kat Klang, duk dalam opis.. then 3 bulan takde gaji... gua kena tipu...semua staf situ kena tipu... celaka kau Halim, lu memang penipu paling "the greatest" yg aku pernah jumpa.

Skang Dr Sam pun dah mati. Tu pun aku terbaca dalam paper The Star cerita kematian dia. He was a very very very very hardworking person. Last2 before aku resign aku selalu berborak dalam opis dia malam2, time tu dia tgh survive dgn cancer. Then aku blah camtu je.. Sam, i am so sorry for betraying the hope and future that you put on me.

Skang dah 2010, kalaulah aku stay kat company 1st aku, aku dah leh create my own rubber bearing for international project.Aku maybe dah manage berpuluh projek. Aku dah leh jadi rubber products expert. Tapi by the wrong decision yang aku buat dulu, inilah hasilya, aku gagal dan masih gagal sampai skang... Aku dah try improve aku punya life, tapi still tahap tu... ada je halangan..lepas satu, satu lagi halangan datang... tak berhenti langsung halangan aku.... Tapi aku yakin, Allah jadikan sesuatu pasti ada hikmahnya...

Nanti aku sambung part two lak. aku nak tidoq, esok nak menghadap orang nak maki2 aku lak.

10 comments:

lumut said...

kau tulis cerita ni biasa biasa je....
tp isi dlaam cerita ni buat aku rasa sebak gile..
serious smp rasa nak menangis dowh..

rasa kesal..perasaan kau tuh cam aku plak yang rasa....inilah life....

ape yg kau buat x salah..org x leh nak kate kau tamak ke ape ke..sbb time tuh kau just carik mende utk improve diri kau si dat u'll get the better life..to itulah..hope yang kite letak...dengan celaka yang manusia buat dekat kita sometime boleh musnahkan apa yang kita ada..perasaan kita..dalam sekelip mata je...

manusia makan manusia itu biasa.

ape pon..kau jaga diri..
jgn tersalah langkah lagi.
terkesan gile kisah kau ni,
thanks sgt.

=)

lumut said...

by the way..jom dgr lagu PASTI tu same2...

jom.

Aus Zack said...

time kasih lumut. kau masuk dengan ikhlas, sebab tu kau nampak msg dengan jelas. nanti satu hari, aku rakam aku sendiri nyanyi lagu PASTI tu, aku send kat kau. he heh. Thanks lumut. Berkulat, terbiar, tapi cantik.

yusuf mujahidin ™ said...

good things dont last forever bro

Aus Zack said...

to adapt the bad things is like having the feels forever. susah mau buang brader.

lumut said...

yusuf masuk sini...=)

aus yusuf ni kawan blogger aku yang baik sgt ngan aku dulu....

tp lama2 die busy dgn hidup die..skrg baru nampak...

hehe

Aus Zack said...

yusuf ni la yang rekemen aku buat blog ni lumut oi. dari dia la aku dengar blog kau.

yusuf mujahidin ™ said...

lumut kwn baik aku di dunia blog
auszack kwn baik aku di dunia realiti

Hidup ini walau tak selalunya indah. Ianya adalah untuk dinikmati~

ijam said...

wrong decision is brutal, to live with it is pure honesty.

lumut said...

ohhhh...kau ngan yusuf ni kawan baikkkkkk keeee..isskkk..

segan lah mcm ni.

sbb yusuf tu hebat.