Tuesday, January 11, 2011

Permulaan kegagalan - PART 3 - From the occupation view

Sambungan dari part 2...
Cerita part 3 ni panjang skit la... aku takut korang bosan lak baca.. tapi takpe, kalau korang bosan, aku leh baca sendiri sebab aku tulis untuk ingatkan diri aku je...Tapi aku tetap suggest untuk korang baca slow2 sampai habis k...

Ceritanya macam ni....
Setelah aku menganggur for few months, makan tak tentu hala, tidur tak tentu hala dan mengambil upah untuk tandakan kertas2 kerja sekolah kakak aku, aku pun ambil keputusan untuk lari ke negeri " Pearl of the Orient"...

Masa tu kat sana dah ada kawan2 aku... Kirinto, Usin Gemok dan Azad...
Kirinto dan Usin Gemok graduate USM sementara Azad masa tu baru join AADK.( Agensi Anti Dadah Kebangsaan). Kitaorg menyewa kat sebuah rumah ni...
Start life aku kat sana, aku menganggur gak, langsung tak buat keje apa...
Then lama kelamaan aku dapat satu job.......
Menjual Jeruk dan Asam kat satu kedai ni... So the story begins...

Hari2 pegi keje naik bas... tunggu bas kat bawah tu... then balut rokok daun sebatang masa nak tunggu bas...
Dalam pukul 9.30 akan sampai kedai, tolong bukak kedai... Hari2 aku buat keje ni... gaji sehari RM30...
Kadang2 kalau lapar tengahari, makan jeruk dan asam untuk lapik perut... masa tu aku, Kirinto dan UsinGemok keje kat situ... itulah keja kitaorg hari2 kat situ... Kadang2 nasib baik kami dapat makan Nasi Kandaq lauk ayam piru ( ayam belanda)... ada satu hamba Allah yang selalu belanja kitaorg makan... Ya Allah, Kau majukanlah perniagaan hamba Mu yang aku maksudkan ni... baik sungguh dia walaupun dia kaki isap ganja..
Skang ni hamba Allah yang selalu belanja kitaorg ni dah rajin muka dia masuk dalam paper. cayalah!!!

 Kadang2 ada perasaan malu bila aku jumpa kawan2 sekolah datang beli jeruk kat aku... Diaorg takde la kutuk apa2 pun, tapi aku sendiri yang rasa malu dan rasa rendah diri sangat masa tu...Lagi bertambahlah malu aku bila jumpa saudara mara atau kawan2 parent aku... kadang tak tau nak cakap apa bila diaorg tengok aku masa tu.. but it's ok.. I still can survive then...

Aku jadi mahir menimbang jeruk dan asam time tu, salah satu skill yang dapat aku belajar... aku hari2 balik keje dalam pukul 9.30mlm... balik naik bas... sebelum balik kitaorg akan passing duit jualan kat tauke kedai..iaitu " abang Jin mata satu"... mata dia sepet sebelah... then dia akan bagi gaji harian la kat kitaorg...
Duit gaji harian tu la yang kitaorg survive hari2...

Then balik rumah kitaorg akan singgah beli perencah nasi goreng, telor, tomato dan cili padi untuk buat nasi goreng...
Aku ditugaskan untuk buat air asam sebagai lauk untuk nasi goreng tu... Kitaorg makan sama hari2...
Dan itulah makanan kitaorg setiap hari selama setahun... Lepas makan benda wajib yang dibuat adalah balut rokok daun... Tak mampu beli rokok kotak masa tu...
Kadang2 kalau kitaorg bosan, kitaorg korban skit duit utk makan kat kedai "abe tomyam" kat bawah tu...
Tapi kitaorg hari2 happy... walaupun kadang2 ada gak mengeluh.." sampai bila kita nak camni...."... tapi kitaorg hari2 bergelak ketawa..
Masa tu kitaorg ada gak menyimpan skit2, kadang2 hilangkan boring g pusing jalan2 satu town.. naik keta buruk ayah Kirinto... selalu problem keta tu. tapi sampai skang ada lagi keta tu...
Lama kelamaan Kirinto dan Usin Gemok plan nak bukak satu business sendiri... bermula dgn sedikit pinjaman dari "abg Jin mata satu" dan sedikit duit sendiri, diaorg renovate satu lot kedai...
Maka bermulalah perniagaan BUNDLE diaorg masa tu... aku tak jadi shareholder dalam business ni sebab aku taktau macamana nak business dan takde duit nak invest... so aku tumpang2 la jadi macai kadang2.

Perniagaan bermula dgn agak tidak memberangsangkan...Pembeli kurang...
Kitaorg bergilir jaga kedai tu dan dalam masa yang sama dua org dari kami bertiga akan bekerja di kedai jeruk tu untuk cover perbelanjaan harian... sorang akan cover kedai bundle...
Hari demi hari, kitaorg tetap makan nasi goreng kosong setiap hari... hutang bertambah, sewa kedai tak mampu bayar sebab duit tak dapat nak rolling disebabkan takde pembeli masa tu...
Maka satu alternatif lain diperlukan... PASAR MALAM!!!!!

Maka jadual harian kitaorg pun berubah....
9.30 pagi
- berpeluh2 bukak kedai jeruk. Then g bukak kedai bundle lak. Sorang akan jaga kedai bundle.

 10.00 pagi hingga 5 petang
 - melayan customer yang nak beli jeruk dan sorang akan mengantuk tunggu customer sebab takde orang datang beli baju bundle. Ngantok beb kalau tunggu lama2 tapi takde orang beli!!!

 5.00 petang
- kemas barang2 dalam kedai bundle, bungkus dalam guni, angkat, dan letak dalam keta. Lokasi : Pasar malam sekitar " Pearl of the Orient"... ni tugas orang yang jaga kedai bundle dan akan disupport oleh salah sorang yang jaga kedai jeruk... Berat wei kalau angkat barang2 bundle dalam kedai tu.. berat sgt... berat...

 6.00 petang
 - punggah barang2 bundle, letak kat pasar malam... susun elok2, then jerit : " kasut!kasut!kasut! baju murah!! priority kitaorg adalah kasut sebab kitaorg mmg minat kasut.. malu woo masa mula2 nak buat camtu... satu pengalaman yang aku takkan lupa... takkan lupa....

 6.00 petang - 10.00 mlm
 - kemas barang2, letak dalam guni, angkat, dan susun balik kat kedai bundle..

 11.00 malam
 - balik rumah. letih, masak nasi goreng, hisap rokok daun, kira hasil jualan dan baca paper..
membaca paper adalah hiburan terhebat yang mampu kitaorg buat masa tu...

Ada gak sekali dua kitaorg g karaoke murah utk melepas gian. Lagu yang paling aku ingat, yang paling best nyanyi ramai2 sambil joget2, sambil peluk antara satu sama lain adalah " ikhlas tapi jauh"...lagu tu mmg style..
antara lirik dalam lagu tu " we are so young and free... full of desire...."

Masa bulan puasa kitaorg buat satu lagi business tambahan, jual kuih raya... Kitaorg g amik kuih raya kat Perlis...  sebulan kitaorg berniaga.. kuih raya antara business yang agak ok walaupun pendapatan sederhana...
Setelah sebulan berniaga kuih, tiba masa untuk balik raya.. aku ingat lagi time tu... aku tempah dua hand beg hand made untuk kanak2 yang siap dengan manik2 untuk aku hadiahkan kat dua orang anak saudara aku yang comel tu... satu pink, satu purple.. cantik sgt beg tu, aku tempah kat kedai sebelah tempat kitaorg jual kuih raya tu...
Bila tiba hari raya tahun tu... aku hadiahkan kat Marsya dan Adrianna beg tu... suka sgt diaorg... dan aku bagi RM50 kat mak aku sebagai duit raya dan tinggal RM100 dalam poket aku sebagai duit untuk beraya tahun tu...
Masa raya tu aku cium tangan mak abah dan peluk diaorg, memang banyak turun airmata aku time tu...
Dalam hati aku masa tu berkata " satu hari bila Aus senang, Aus bagi mak abah duit banyak2 ok, Aus bagi mak abah senang ok. Aus bagi duit untuk mak abah g Haji ok"....lagi banyak la air mata aku masa aku masuk bilik lepas salam mak abah aku pada pagi raya tu...

Begitulah sedikit sebanyak kisah2 aku dalam part 3 ni...

Setelah lama kitaorg buat benda yang sama hari2, setelah kedai bundle tak laku dan sewa kedai dan rumah tak mampu bayar, kitaorg terpaksa ubah haluan...
Dan kitoarg jugak tak mampu tahan dengan hidup yang agak mencabar time tu walaupun kitaorg rock!!!

Kitaorg gagal dalam business bundle sebab tak buat research yang budak2 " Pearl of the Orient" memang tak layan bundle sebenarnya... silap tempat...duit tak dapat nak rolling beli barang baru...

Then kitaorg split, bawak haluan masing2.... then aku ke Johor Bahru!!!!!!!!!!!

Part 4 nanti, aku akan ceritakan kebangkitan aku, tapi still berakhir dengan kegagalan... kat JB tu aku gagal sebab hadirnya seorang gadis........ see you in part 4....

Assalamualaikum....

11 comments:

nad said...

aku pernah keje kt kiosk jual ais krim, memang malu la sebab kbyakan org yg lalu lalang adlh kenalan kita. Bila nmpk je cikgu aku lalu, terus aku tunduk ke bwh. Tp aku tak rse menyesal sbb dkt situ lah aku bru tau susah senang nk cri duit utk makan ;)

lumut said...

aku sukeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sukeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sgt2 cerita kauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...uhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu~~~~~


cptlah sambungggggggggg...

Aus Zack said...

Lumut,

nnt aku post chapter 4... tapi lambat skit la.. tungggguuuuuuuuuuuuuuuu and thanks.

Aus Zack said...

Wahai gadis Hamba Allah anak Mohtar,

Betul tu, mmg malu. walaupun diaorg xde la cakap ape2 pun pasal kita, tapi kita tetap malu kan...
Bila yang kita jumpa tu adalah kawan2 yang dah success, rasa rendah diri sgt masa tu.. Aku nak kau berjaya dengan gilang gemilang dan harumkan nama keluarga Mohtar k.

yusuf said...

cerita ang ni terasa mcm aku yg ada kt situ..

keep it up bero

♥Fitnunnisak♥ said...

waa..aku tak rasa pjg pun citer ni..huhu....
bila la kau nk success? asyik gagal jer.. part bpe bru success ni??

Aus Zack said...

Yusuf,
True story yang tanpa tokok tambah memang senang nak tarik feel...

Cik Yanna,
Hahah. Main point nak bagi orang lain x gagal. sebab tu banyak bercerita pasal kegagalan. Success?? nanti kalau kau follow sampai anis true story aku ni, kau nilai la sendiri aku masih gagal atau dah keluar dari kegagalan.

e. indah said...

lebih baik biasa bersusah dari sentiasa hidup bersenang ...

: )

nak TQ gak singgah2 kat blog gitar buruk aku tue...

Aus Zack said...

e.indah
kau style, kau rock, kau jiwa beb!! gitar buruk kalau tune cantik, tetap syahdu beb.

Ahmad Mimpi said...

tuan tanah,

hidup ni umpama mimpi dlm mimpi
ada msn yg kita rs tanak bangun dn jg dr mimpi ni

tp ada msnya kita terjaga dn tahu itu cuma mimpi

Aus Zack said...

betul tu saudagar mimpi basah.
Ada masa tu kadang2 kita rasa macam nak bermimpi je sampai bila2. aku setuju dan suka apa yang saudagar cakap ni.